dinsdag 2 september 2014

Juwelen boekje

Gisteren was er op Facebook de vraag om een juwelenboekje te maken. Ik had beloofd om er eens naar te kijken. Maar wou eerst op vijftv mijn lievelingsprogramma's zien. Tijdens de pauzes heb ik dan zitten nadenken en tekenen hoe ik dat in elkaar zou steken. Dus heb ik er deze namiddag eens werk van gemaakt.

Dit is het resultaat...



Wat hebben we nodig:
4 stukken vilt bv van de Hema.
Een stof voor de buitenkant.
Vlieseline
een kampsnap

Het patroon:
4 stukken vilt van één stuk van 15cm op 21cm, deze plooi je dan in twee.


Twee rechthoeken van 25cm op 37cm. En een klein stukje van 20cm op 4cm.



Je hebt alles nu voor je liggen. We beginnen eraan. Je plooit de vilt dubbel en je stikt een rand. Je laat één kant open. Daar stop je met stikken op ongeveer 1cm van de rand.


Zo doe je dat voor ze alle 4.


Je plaatst nu twee stukken op elkaar. De twee die op elkaar liggen ga je nu aan elkaar stikken. De andere stukken speld je vast. 



Als je klaar bent en vouw je de twee stukken open dan zie je een vouw. Dat doe je nu ook voor het andere stuk.


Nu ga je de twee stukken op elkaar naaien. Je speldt eerst de drie bovenste lagen vast.


Dan leg je deze op elkaar, speldt ze vast en dan stik je ze vast.



Voila, alles hangt nu aan elkaar.


Nu heb ik echt nagedacht hoe ik dit nu mooi kon vastmaken. Onder mijn gewone naaimachine ging het niet, dan heb ik mijn overlock gebruikt, de messen heb ik dan uitgezet. En dat is gelukt. Moest dit niet gaan dan zou ik het met de hand aan elkaar genaaid hebben.


Het resultaat van vanboven.


De volgende vraag was.. hoe ga ik dit nu vast maken aan de andere stof? Ik had drie ideeën.
1: Ik knip mijn rechthoek in twee en stik ze ook vast zoals ik de stukken vilt aan elkaar heb gestikt. (En dan mocht je de vorige stap niet gedaan hebben) Maar dan bedacht ik me… dan heb ik geen stof boven de stukken vilt. Of ik moest nog extra stukjes knippen en eraan naaien.

2: Ik speld de laatste en eerst bladzijde vast en stik deze vast. Maar dan heb je wel een stiksel op je stuk vilt.


Ook al gebruik je je ritsvoetje… Het is toch te zichtbaar.


Aii bij idee 3 heb ik me serieus geprikt!


Je speldt het stuk stof met de mooie kant op het vilt vast. Dit heb ik ook met de overlock gedaan ( mes uit)… Anders was het met de hand.  Het begint al op een boekje te lijken...



Je plooit het stukje reep met de mooie kanten op elkaar toe. Je stikt een pijltje. Je knipt er twee driehoekjes af.


Je draait het binnenste buiten en stikt er een sierstiksel.


Je plaatst een kampsnap. Eerst je gaatje prikken.


Je plaatst dan het 'hoedje' erin.


Op het pinnetje..


…plaats je dan een van de twee stukjes.


Je plaatst deze tussen onze tang. Het hoedje in het zwarte stuk. En je knijpt.


Voila het resultaat.


Je doet hetzelfde met de andere kant. Je plaatst deze op de mooie kant naar boven. Het hoedje zit nu aan de verkeerde kant. En zal niet zichtbaar zijn.


Je plaatst alles op elkaar. De mooie kanten naar elkaar.


Plaats je label en je sluiting ook aan de BINNENKANT…


Je stikt deze vast op 1cm van de rand.


Knip de hoekjes af, werk de rand een beetje bij.


Hou over aan het keergat.


Ik heb blijkbaar een tussenstap vergeten fotograferen. Ik heb nog vlieseline op de buitenste stuk stof gestreken.

Je keert alles binnenstebuiten. Met een sierstiksel overal sluit je ook het keergat.


Voila je boekjes is af… straks de juweeltjes er in plaatsen…

Bewonder je creatie…

Voorkant.


Achterkant.


In het daglicht :)

Een gevuld boekje





Als je vraagjes hebt, mag je ze me gerust stellen… Laat je me jouw boekje zien? Als je iets anders hebt gedaan laat je me weten hoe? Dank je! Veel plezier!

stof: kringwinkel
vilt: Hema
patroon: eigen ontwerp 

(voor eigen gebruik aub)

3 opmerkingen:

  1. De max!! Deze ga ik zeker proberen!!

    Bedankt om dit te delen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed gedaan! het kon niet al te moeilijk zijn he, maar aan het keren had ik nog niet gedacht *bloos*. denk dat er nu veel juwelenboekjes gaan volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi!!! Dank je wel ook voor de duidelijke tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen