donderdag 3 juli 2014

It feels like summer… vlindertjes op de kleertjes

Vandaag heb ik eens iets anders kunnen doen dan anders. Ik heb zelf twee kleine 'grote' Bengels rondlopen. Op de facebook groepen en op zoveel blogs zie je toch zoveel leuke kleedjes en rokjes… en  zo heb ik er dan maar gemaakt voor een vriendin haar meisjes.

Dit is het resultaat van een namiddagje naaiwerk. Het deed deugd!
Dit is het resultaat.




De stof heb ik gewonnen bij de Stoffemiekes. Met enkel jongens in huis is dit niet zo geschikt, dus voor een vriendin iets knutselen :)
Het patroon van het kleedje was oorspronkelijk van de droomfabriek. Maar heb deze wat aangepast.
Het rokje is een eigen creatie, zo uit de duim gezogen zonder enig patroon.

Hoe heb ik nu alles gedaan?
Dit zijn de stappen, ik heb ze blijkbaar niet allemaal gefotografeerd.

Eerst je patroon uitknippen. Leg deze op je stof. Deze heb ik dubbelgevouwen.


Zo heb je dan je voor en achterpand.


Maar om het netjes te maken heb ik voor zowel voor- als achterpand het bovenstuk nog eens genomen als beleg.

Nu gaan we ons beleg vastnaaien.
Daarvoor spelden we eerst de armsgaten af en deze naaien we toe. Maar we blijven een 3 - 5 cm weg van de bovenkant. Dit geldt ook voor het halsgedeelte.


Doe dit zowel voor het voor- als achterpand. ( Wat ik nu uit ondervinding heb gevonden is, dat als je een zijrits wilt ipv de rugrits, moet je je hals gedeelte aanpassen. Want nu geraakt er daar geen hoofd door!  Of je moest één pand verlengen voor knopen/ kamsnaps op de schouders. Of je maakt een nieuwe halslijn.  Kijk terug naar de eerste foto, daar zie je een andere halslijn.)


Nadien draaien we één pand binnenste buiten. We schuiven deze in het andere pand.


De buitenste delen met de mooie kanten naar elkaar op elkaar. En ook de voering / beleg met de mooie kanten naar elkaar op elkaar.


We nemen telkens de twee uiteinden vast. (Dus de twee van beleg als de twee van buitenstof)


We spelden deze vast en naaien deze toe.


Dan trekken we het ingeschoven pand er een beetje uit door het schoudergaatje… Zodat we onze zijkanten van de armen en hals kunnen naaien.


Als je het nu mooi draait, of nog binnenste buiten, zie je toch dat de hals er armsgaten mooi zijn afgewerkt. Nu heb ik ook het beleg afgewerkt. Eigenlijk moest dit wel op voorhand… Als eerste stap :)


De volgende stap is één zijkant toenaaien. Ik heb deze gelockt. Zowel de buitenstof als het beleg apart. Waarom? Geen idee :) Je kan het denk ik ook gerust samen vastmaken.


Dan ben ik blijkbaar een paar foto's vergeten trekken of kwijtgespeeld… De volgende stap was de rist steken. Deze heb ik op de gewone manier gedaan. Met een zichtbaar stiksel rond de rits. Hoe doe ik dat nu? Ik meet eerst tot waar mijn rits komt. Daar zet ik een speld. Ik zet mijn machine op zijn grootste rechte steeklengte. Ik naai mijn zijkant toe met een zoom, want er moet een rits geplaatst worden. En vanaf mijn speld verzet ik mijn steeklengte terug naar 2,5 en werk de zijkant verder af. Ik strijk de zoom plat en plaats mijn rist aan de achterkant. Deze wordt vastgespeld langs de bovenkant en vastgestikt langs de bovenkant. Je kan nu kiezen wat je doet. Torn je het na het stikwerk open of eer je de rits vaststikt…Wat jij het gemakkelijkste vindt.


Om het geheel een beetje speels te laten voorkomen heb ik er enkele vlinders opgeflockt. Ik heb gewoon een papier pons genomen en zo enkele vlinders geponst. Met de lijmkant ( waar het plastiek niet los komt) op de stof. Dan plaats je er een zakdoek ofzo tussen en hou het enkele tellen boven de folie.


Mijn labeltje




Achterkant van het kleedje.


Detail achterkant.

Dit was het kleedje…nu het rokje.

Ik heb gewoon een hele lange rechthoek genomen. Toeval is dat het één meter is.


De zijkant zoom je mooi af. Weer mijn labeltje vergeten!


Nadien heb ik de zoom van de rok omgeplooid, gestreken en vast genaaid.



Dan plaats ik twee spelden aan de zijkanten en het midden.


Dan plooi ik telkens naar de middelste speld toe. En de plooi speld ik vast.


Deze stik ik ook eens vast. Heb enkel de voorkant van de plooien vast gestikt.


Zo komen we aan het laatste, moeilijkste deel… onze boordband plaatsen. De formule voor boordband is de omtrek van het kind maal 0,75 of maal 0,80. Omdat boorstof toch rekbaar is.
Het vastmaken gebeurt in enkele stappen. We maken de boordband eerst vast aan de zijkanten. Elk mooi in de helft. In elke helft nemen we terug de helft en zowel van boordband als van rokje en spelden deze vast aan elkaar. En zo blijf je dat doen.



Zo heb je zeker om de 5 cm een speld zitten. ( zelfs om de 3 cm)



We locken het geheel af, we trekken telkens aan het stukje tot aan de volgende speld zodat het gelijk wordt vast genaaid.


Voila het geheel...

En dit fleur ik ook op met vlindertjes...



Voila mijn vriendin is twee kledingstukken rijker voor haar dochters! En ik heb dit met plezier gedaan!


Ik hoop dat jullie er ook van genieten en dat het jullie aanzet tot creativiteit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten