zondag 6 juli 2014

Voor de komende warme dagen van de zomer… Een marcelleke!

Voor het dino marcelleke of een singlet:

Eerst een patroon tekenen (van een patroon of van een t-shirt die hem/haar goed past)


Deze leg je op je stof en knip je uit.


Eerst heb ik de schouders vast genaaid. Nadien de zijnaden.


Plooi een zoom onderaan op 1 of 2 cm… en naai deze vast.
Het gemakkelijkste werk is nu wel voorbij. Je meet de armopening en de nekopening. Deze omtrek doe je dan maal 0,75 of 0,80 en dat is dan de lengte van de boordstof die je nodig hebt.


Mijn boordstof. Ik draai de stukken met de mooie kant naar binnen en ik naai de zijkant toe. (Hier op de foto heb ik boordstof op 4 cm breedte geknipt.)



Nadien draai ik ze voor gebruik weer met de mooie kant naar buiten.


Ik plooi de broodstof in twee en ik bevestig als eerste de kant die aan elkaar is vastgemaakt. De bevestig ik aan een naad. Dan zoek ik de helft van de boordstof en deze bevestig ik aan de overkant. Maar omdat niet alle kanten gelijk zijn, neem ik een beetje meer boordstof voor het voorpand omdat daar de kraag groter is… En dan afspelden. Juist hetzelfde voor nek- als armopeningen...


Voila het resultaat… Je ziet 4 cm boordstof is wel voldoende. Volgende keer eens met 5cm proberen, kijken wat het mooiste is.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten