zondag 29 juni 2014

Ik ga op reis en ik neem mee…. een toiletzak!

Dit weekend was mijn peter jarig.  Maar wat geef je in hemelsnaam aan een man, die alles al heeft! Zo heb ik mijn hoofd zitten breken wat ik hem cadeau kon doen. Uiteindelijk kwam een toiletzak op in mijn hoofd. Hij reist regelmatig, dus uitstekende keuze. Nu na het afgeven van mijn cadeau… Ja, de zak is misschien toch een beetje te groot… Hoezo te groot? Ja in een vliegtuig mag je niet meer veel meenemen in een toiletzak in handbagage…Dus eens een kleinere versie maken. Voor een tandenborstel en een kam :)



Eerst moet je weten wat voor een toiletzak je graag zou hebben. Groot of klein? Met zijzakken of zonder? Zo heb ik ergens een site gevonden waar ze uitlegde hoe je zelf je toilettas tekent. 


Dan heb ik zelf nog het patroon voor de zakken getekend. Deze heb ik telkens met één centimeter speling rondom getekend. Je kiest zelf hoe hoog de zakken moeten komen tegenover de zijkant van je tas.  Zo heb ik mijn stof dubbel genomen en deze erop gezet en geknipt. Zo had ik al één mooie rand, zonder naad.


Als je je zakjes heb uitgeknipt en dubbel legt met de mooie kant binnenin dan kan je de zijkanten afwerken.



Dan werk je ook je onderkant af… Maar vergeet gaan keergat open te houden!!!



Draai het geheel binnenste buiten en duw de hoeken uit met een potlood ofzo…


Nadien werk je je keergat bij. Je duwt de naden naar binnen en steekt er een speld in.


Zo doe je dat voor al je zijzakken die je wilt maken.


De volgende stap is onze zijzakken op onze flappen van de zak te naaien. Leg ze gelijk met de bodem van de zak. Speld ze vast en begin aan een uiterste te naaien. In het midden ga je eens omhoog en draai je je werk terug om en stik je terug naar beneden en vervolg je je weg.


Of je stikt gewoon enkel de zijkanten.


Voor de buitenkant heb ik er ook twee zakken van gemaakt.


Alle flappen zijn klaar… Dus nu gaan we onze tas vorm geven…
We naaien eerst één kant vast aan de rits. Je legt hiervoor je buitenkant op tafel met de mooie kant naar boven. Je legt er de rist omgekeerd op en dan leg je je voering met de mooie kant naar binnen erop.
Zo moet het eruit zien als je de voeringstof omhoog doet.


Dit geheel naai je vast met je ritsvoetje. Eén kleine tip. Het is soms moeilijk om op één rechte lijn te stikken als je naast een rits stikt. Als je bijna aan het (ik kan niet op de naam komen :) ) hendeltje van de rist komt, dan stop je met stikken, doe je voet omhoog, laat je naald in de stof en sluit je rits. En zo kan je op één lijn mooi verder stikken.


Nu de andere kant van de rist bedekken en stikken. We leggen zoals in de vorige stappen onze buitenstof, mooie kant naar boven eerst, dan leggen we de rist met de andere flap naar onder, omgekeerd op de buitenstof en nadien plaatsen we de omgekeerde voering erboven op. Naai het geheel vast.


Dus zo ziet het er binnenin uit...


Nadien heb ik nog vlieseline H640 gebruikt op de buitenstof.


Ok, laatste stappen en onze toiletzak is af! Doe je rits OPEN. We plaatsen de buitenstoffen op elkaar en de voering op elkaar.  We naaien of locken de zijkanten af. Nadien de onderkant. Op foto niet zo duidelijk… Vergeet je keergat niet in de voering!


De onderkant van de buitenstof.

Nu naaien we enkel nog onze hoekjes… We leggen de naden op elkaar en we locken of naaien deze vast.


Het resultaat.


Close- up.


Oke draai het geheel nu door het keergat en , duw de hoeken uit en plaats de voering binnenin en kijk… je toiletzak is bijna af!


Sluit het keergat… Door een rechte steek dicht bij de rand… of met de hand…


Gedaan! Ziedaar… je toiletzak staan!



Geniet ervan!





2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de verwijzing naar mijn blog! Leuke tas en handig met die extra zakjes er op!

    BeantwoordenVerwijderen