vrijdag 28 februari 2014

Restjesdag ... taadaa een short!

Van de overschot koetjes stof  was er nog juist genoeg voor een shortje.



Omwille van dat ik geen 2 dubbele patronen  kon maken heb ik 4 stukjes patroon uitgeknipt. ( 4 stukjes van 20 cm op 15 cm)
Zorg ervoor dat je je laagjes stof goed plaatst. Mooie kant naar boven de volgende met de mooie kant naar beneden. Dus 2 stapels met de mooie kant naar binnen.


Dan speld je de rechte zijde vast. Dat zou normaal een plooi geweest zijn en dan hadden we dat stikwerk niet. Naai zo de 2 stapeltjes vast.




Nadien leg je de gestikte naden op elkaar en ga je de gebogen naden toenaaien. Speld ze vast en naaien maar.



Dan leg je het open, zodat je de short vorm ziet. Speld de binnenkant vast en naai toe.

Om eens anders te doen heb ik een restje van mijn wit topje genomen. Deze had ik gebruikt voor de kragen van de pyjama's. We naaien eerst de zijkanten toe. Dan plaatsen we de witte stof in de pijp. De slechte kant is naar buiten gericht. Wie een overlock heeft kan zijn stof zo laten ook al is die te lang. Wie een gewoon naaimachine heeft. Knip de witte stof op de maat die je wilt. Speld vast zoals de kraag in een t shirt en naai toe.

Als laatste plooien we de bovenkant om zoals in de foto van een pyjamabroek maken. We naaien deze vast. We laten een opening van een drietal centimeter om onze elastiek erdoor de rijgen.



Zorg ervoor dat je beide kanten nog hebt. Naai deze vast onder het naaimachine.


Naai dan de plooi verder zodat alles mooi is afgewerkt.
Ziezo en je hebt een leuke short.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten